ضریب تعیین قدرت توضیح دهندگی مدل را نشان می‌دهد. ضریب تعیین نشان می‌دهد که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل توضیح داده می‌شود. تغییرات کل متغیر وابسته برابر است با تغییرات توضیح داده شده توسط رگرسیون بعلاوه تغییرات توضیح داده نشده.

با توجه به اینکه

SST: مجموع توان دوم خطاها زمانی که از متغیر های مستقل (X ها ) استفاده نمی‌کنیم.

SSE: مجموع توان دوم خطاها زمانی که از متغیر های مستقل (X ها ) استفاده می‌کنیم.

SSR = SST – SSE

SSR را مجموع توان دوم رگرسیون می نامیم و کاهش در مجموع توان دوم خطا‌ها به خاطر استفاده از متغیر های مستقل (x ها) را نشان می‌دهد. هر چه SSR بزرگتر باشد بهتر است و اگر SSR = 0 باشد رابطه رگرسیونی اصلا کاربرد نداشته است.

می دانیم SSR کاهش تغییر پذیری (خطا) به خاطر استفاده از متغیرهای مستقل است. نسبت این کاهش را با R2 نشان داده و ضریب تعیین می نامیم.

R2 = SSR/SST

بنابراین مقادیری که R2 می تواند اختیار کند بین صفر و یک می باشد اگر

اگرR2 = 1  باشد آن گاه SSR=SST یا به عبارتی SSE = 0 یعنی زمانی که از متغیرهای مستقل استفاده می کنیم هیچ خطای وجود ندارد که این بهترین حالت ممکن است.

اگرR2 = 0  باشد آن گاه SSR=0 یا به عبارتی SSE = SSR یعنی استفاده از متغیر های مستقل هیچ تاثیری بر برآورد خط رگرسیونی ندارد.

 R-square, also known as the coefficient of determination, is a commonly used statistic to evaluate the model fit of a regression equation. That is, how good are all of your independent variables at predicting your dependent variable? The value of R-square ranges from 0.0 to 1.0 and can be multiplied by 100 to obtain a percentage of variance explained. For example, going back to our GPA regression equation with only one independent variable (IQ)…Let’s say that our R-square for the equation was 0.4. We could interpret this to mean that 40% of the variance in GPA is explained by IQ. If we then add our other two variables (motivation and self-discipline) and the R-square increases to 0.6, this means that IQ, motivation, and self-discipline together explain 60% of the variance in GPA scores.

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها