الگوریتم Twostep

این الگوریتم از یک روش خوشه­بندی دو مرحله­ای استفاده می­کند. مرحله اول با یک گذر از داده­ها، آنها را در مجموعه قابل قبولی از زیر خوشه­ها فشرده می­کند. قدم دوم از یک روش خوشه­بندی سلسله مراتبی، به منظور ادغام تکاملی این زیر خوشه­ها به خوشه­های بزرگتر بهره می­برد (شهرابی، 1392). یکی از مزایای این الگوریتم اجرا بر روی مجموعه داده­های بزرگ است و انها را با کارایی زیاد اداره می­کند. از دیگر نقاط قوت آن این است که قادر به مدیریت داده­هایی با انواع مختلف فیلدها می­باشد (رضائیان و همکاران، 1394). در جدول زیر، مقایسه بین الگوریتم­ها آورده شده است.

 

جدول مقایسه الگوریتم­ها

K-Means

Kohonen

Twostep

سادگی، شهرت و پرکاربرد

استفاده از شبکه عصبی

روش دو مرحله­ای

سریع­ترین روش برای خوشه­بندی مجموعه داده­های بزرگ

تعداد خوشه­ها در زمان مدلسازی وارد نمی­شوند

اجرا بر روی مجموعه داده­های بزرگ

تعداد خوشه­ها در زمان مدلسازی وارد می­شوند

نمایش داده­های چند بعدی

اداره کردن داده­ها با کارائی زیاد

برای داده­های طبقه­ای کارا نیست

 

قادر به مدیریت داده­ها با انواع مختلف فیلدها

 

 

تعداد خوشه­ها در زمان مدلسازی وارد می­شوند

 

 

می­تواند داده­های پرت را مستثنی کند

منبع: رضائیان و همکاران، 1394

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها