در تحلیل مشتری از داده‌ها در راستای تصمیم‌گیری بهتر درباره – و برای – مشتری استفاده می‌شود. اقتصاد دیجیتالی، قدرت مصرف کننده و گسترش بررسی منظم فشار زیادی را به سازمان‌ها برای منطبق شدن با راه‌حل‌های جدید و مدل‌های نوین کسب و کار وارد کرده است. سازمان‌ها نیاز دارند تا به طور مداوم درباره ریسک‌های مطالعه شده و مشتری‌محور تصمیم‌گیری نماید. راه‌حل‌هایی که سامانه تحلیل مشتریان ارائه می‌دهد، کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر خود را با این چالش‌ها وفق داده و سودآوری مشتری را بالا برده، بهره‌وری عملیاتی را افزایش داده و نیز مدیریت ریسک را هرچه موثرتر نماید.

  • راه اندازی کمپین‌های کارآمد
  • سفارشی‌سازی: مشتریان می‌توانند از بین تمامی خدمات ارائه شده، ترکیبی از آنان که برطرف کننده نیازهایشان است انتخاب کنند.
  • سودآوری بالاتر
  • مشتریان وفادار
  • افزایش رضایت مشتریان
تحلیل مشتریان (Customer Analysis)
افراز مشتریان (Customer Segmentation)

سامانه افراز مشتریان، بخش اولیه این سامانه است که با تجمیع داده‌ها و اطلاعات موجود درباره وضعیت مشتریان و تحلیل داده‌های مربوطه، به گروه‌بندی یا افراز مشتریان براساس ارزش آن‌ها می‌پردازد. هدف نهایی از بکارگیری سامانه افراز مشتریان، تسهیل امکان تصمیم‌گیری و ارائه خدمات به مشتریان، متناسب با سودآوری گروه‌های مختلف مشتریان با هدف بیشینه‌سازی سودآوری مشتریان و همچنین جلب رضایت بیش‌تر مشتریان می‌باشد. این گروه­بندی با توجه به ویژگی­های شخصی آنها (مانند سن، تحصیلات، شغل، جنسیت و …) یا با توجه به ویژگی­های رفتاری آنان (نوع و پایانه تراکنش­های آنها)، به منظور ارائه­ی خدمات متمایز به مشتریان انجام می‌شود. عملیات افراز می­تواند براساس 6 معیار سطح بالا صورت گیرد: ارزشی، رفتاری، گرایشی، اجتماعی-جغرافیایی، احتیاج محور و وفاداری. از نتایج افراز مشتریان، می­توان برای ارائه خدمات متناسب با نیازهای مشتریان و یافتن مخاطب برای خدمات، استفاده کرد.

تحلیل مشتریان (Customer Analysis)
اعتبارسنجی مشتریان (Credit Scoring)

ر ترکیبی از توانایی بالای مدیریت داده، تحلیل و گزارش‌دهی، امکان اعتبارسنجی دقیق مشتریان را فراهم کرده‌ایم که اجازه می‌دهد کارشناسان، خود گسترش و توسعه اعتبار مشتریان و نیز ارزیابی و پیگیری این اعتبارات اعطایی را ارزان‌تر، سریعتر و انعطاف‌پذیرتر از هر گونه برون‌سپاری انجام دهند. از جمله مزایای این سیستم، تصمیم‌گیری درست‌تر در اعطای اعتبارات و کاهش میزان اعتبارات از دست رفته، ارزیابی بهتر و کنترل ریسک و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های درست‌تر در ارائه‌ی خدمات و همچنین دسترسی آسان به داده‌ها و امکان مدیریت داده‌های مرتبط است.

تحلیل مشتریان (Customer Analysis)
مدیریت مخاطرات (Risk Management)

بهینه‌سازی مدیریت ریسک می‌تواند به افزایش سودآوری منجر گردد. اندازه‌گیری انواع ریسک در یک ساختار یکپارچه و با کیفیت بالا اجازه می‌دهد تا هر واحد ریسک خود را به صورت مستقل و جداگانه محاسبه نموده، نتایج این محاسبات نیز در همان واحد یا در ترکیب با سایر ریسک‌ها در کلیت مجموعه مورد استفاده قرار گیرد. از جمله امتیازات این سامانه، دستیابی به دیدی جامع از تمامی ریسک‌های مطرح در سازمان و در نتیجه امکان طراحی یک راهبرد جامع برای انواع ریسک‌ها می‌باشد و امکان استقبال از نوآوری‌ها همراه با تطابق با تغییرات مورد نیاز که شرایط استفاده از تمامی فرصت‌ها را فراهم می‌نماید، است.

تحلیل مشتریان (Customer Analysis)
طرح‌های تشویقی (Promotion Planning)

بر اساس اطلاعات بدست آمده از افراز مشتریان این امکان فراهم می‌شود که سازمان در زمینه تخصیص طرح‌های تشویقی خود به مشتریان دقیق‌تر و هدفمند‌تر عمل نماید. اکنون و به کمک این سامانه، سازمان با دانشی که از هر مشتری در اختیار دارد نیاز او را شناخته و متناسب با آن طرح‌های تشویقی متنوعی را به او ارائه می‌دهد.

تحلیل مشتریان (Customer Analysis)
بازاریابی هدف (Target Marketing)

با در اختیار داشتن اطلاعات کافی از مشتریان می‌توان در طول عمر مشتریان، در کنار آنان قرار گرفت. از طرف دیگر تصمیم‌گیری متمرکز برای مشتریان تجربه بهتری را برای آنان می‌سازد. تعامل هرچه بیشتر با مشتریان براساس بینش ایجاد شده از جمع‌آوری داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل آنها، اندازه‌گیری و بهبود تجربه مشتریان در شعبات و ایجاد ارتباط بین راهبردهای مشتری محور با اهداف اقتصادی، با کمک این سامانه قابل دستیابی است.

تحلیل مشتریان (Customer Analysis)
حفظ مشتریان (Customer Retention)

هر مشتری طول عمری مشابه نمودار مقابل در سازمان دارد. مشتری از یک زمان وارد فاز ترک آن سازمان می­شود. قسمتی از دلایل این اتفاق، غیر قابل اجتناب است، اما می­توان با جلب رضایت مشتری، تعدادی را به تعویق انداخت. با تحلیل داده‌های رفتاری مشتریان می­توان ورود یک مشتری ارزشمند به فاز ترک سازمان را شناسایی و با ارائه پیشنهاداتی، از آن جلوگیری کرد. البته طرف دیگر قضیه ارائه­ی خدمات به مشتریان در حال رشد، به منظور جلب رضایت بیشتر آن‌هاست. این سامانه قادر است امکان شناسایی مشتریان در فاز ترک و نیز در فاز رشد را برای سازمان فراهم آورد و بدین ترتیب ارائه خدمات مناسب‌تر به هر دسته از مشتریان را ممکن سازد.

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها