مدیریت فرآیندهای کاری (BPM)
یک نگرش مدیریتی است که تأکید آن بر همسوسازی کلیهی ابعاد سازمان در جهت نیل به اهداف آن میباشد. این نگرش شامل مفاهیم، روشها و تکنیکهایی برای طراحی، نظارت، پیکربندی، اجرا و آنالیز فرآیندهای کاری میباشد. به طور خلاصه میتوان گفت BPM، مدیریت کلان عملکرد سازمان از طریق فرآیندهاست. در سالهای اخیر استانداردها و ابزارهای نرمافزاری مختلفی ایجاد شده تا بتوان فرآیندهای سازمان را به سادگی مدل کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. هم چنین با کمک این ابزارها، مدیران خواهند توانست عملکرد سامانههای نرمافزاری سازمان را به شکل فرآیندهای پیاده شده، مشاهده و بررسی کرده و به سادگی اصلاحات لازم را انجام داده، این فرآیندها را بهینه کرده، و با این اقدام به حداکثر کارایی در سازمان خود دست یابند.
در سامانه مدیریت فرایندهای کاری، کاربران میتوانند بدون داشتن دانش برنامهنویسی، فرمهای اطلاعاتی، فرآیندهای کاری، قوانین تجاری و گزارشهای مورد نیاز را به سادگی طراحی و پیاده سازی کرده و تغییرات دلخواه در عملکرد سامانه را اعمال کنند. رابط کاربری و مدیریتی این سامانه نیز به صورت تحت وب پیاده شده تا کاربران بتوانند در هر زمان و مکان از طریق اینترنت یا اینترانت، پس از احراز هویت و کنترل دسترسیهای لازم، نقش خود را انجام دهند. .

پیاده سازی سیستم مدیریت فرایند کاری
در راستای پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریت فرایند کاری در سازمان در ابتدا باید فرایندهای سازمان / شرکت شناسایی، مهندسی مجدد و مدل سازی شوند. در ادامه به ارائه توضیح مختصری از مفهوم فرایند و ابزار های پیاده سازی آن می پردازیم.

فرایند
دنباله ای از فعالیت های از پیش تعریف شده اجرایی در راستای رسیدن به یک نوع از پیش تعیین شده و یا طیف وسیعی از نتایج می باشد. علاوه بر این می توان فرایند را شامل مجموعه ای از فعالیت ها دانست که سازمان را به نیاز های مشتریانش ارتباط می دهد. فرایندهای سازمان مجموعه ای از فعالیت های به هم مرتبط هستند که ارزشی را برای سازمان ایجاد می کنند. این ارزش می تواند موارد زیر باشد: افزایش کیفیت، سهولت در پاسخ دهی، کاهش هزینه،افزایش انعطاف پذیری، افزایش رضایتمندی، ارزش سهام و… . یک نمونه از فرایند سفارش توسط مشتری به شرح زیر است: دریافت سفارش، ورود اطلاعات، بررسی اعتبار مصرف کننده، چک لیست موجودی، بسته بندی و حمل محصول.

جهت انجام درست فرایندهای سازمان، لازم است تا فرایندها طی یک برنامه مدون مورد تحلیل و پایش واقع گردند. پیش نیاز انجام بهبودهای مذکور، شناخت و مدلسازی فرایندهای وضعیت موجود در سازمان ها است. به عبارت دیگر جهت بهبود فرایندهای سازمان نیاز است تا وضعیت موجود آنها به درستی درک شده و سپس طی مراحلی نسبت به بهبود آنها اقدام نمود. زبانها و استانداردهای مختلفی جهت مدلسازی فرایندهای سازمانی وجود دارد لیکن BPMN به اجماع اکثر کارشناسان و مشاوران این حوزه، کامل ترین زبان مدلسازی فرایندهای سازمان محسوب میشود. زبانی که حدود ۱۲۰ الگوی مختلف را شامل شده که در مدلسازی فرایندهای سازمانی میتوان از این الگوها استفاده نمود. امکان مدلسازی فرایندهای سازمان که در محیط واقعی از پیچیدگیهای خاصی برخوردار هستند از طریق این استاندارد فراهم شده است. به عنوان نمونه در BPMN قادر خواهید بود تا رویدادهای پیچیده و نه چندان ساده فرایندی و سازمانی را که با زبانها و نمودارهای دیگر امکان مدل کردن آنها وجود ندارد، مدل کنید. در انتها به این نکته اشاره نماییم که یکی از مهمترین معیارهای یک BPMS مناسب زبانی است که از طریق آن بایستی فرایندهای سازمان را مدلسازی نمود.
mining techniques
[thrive_leads id='1265']