مدیریت فرآیندهای کاری (BPM)

یک نگرش مدیریتی است که تأکید آن بر همسو‌سازی کلیه‌ی ابعاد سازمان در جهت نیل به اهداف آن می‌باشد. این نگرش شامل مفاهیم، روش‌ها و تکنیک‌هایی برای طراحی، نظارت، پیکربندی، اجرا و آنالیز فرآیندهای کاری می‌باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت BPM، مدیریت کلان عملکرد سازمان از طریق فرآیندهاست. در سال‌های اخیر استانداردها و ابزارهای نرم‌افزاری مختلفی ایجاد شده تا بتوان فرآیندهای سازمان را به سادگی مدل کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. هم چنین با کمک این ابزارها، مدیران خواهند توانست عملکرد سامانه‌های نرم‌افزاری سازمان را به شکل فرآیندهای پیاده شده، مشاهده و بررسی کرده و به سادگی اصلاحات لازم را انجام داده، این فرآیندها را بهینه کرده، و با این اقدام به حداکثر کارایی در سازمان خود دست یابند. 

در سامانه مدیریت فرایندهای کاری، کاربران می‌توانند بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی، فرم‌های اطلاعاتی، فرآیندهای کاری، قوانین تجاری و گزارش‌های مورد نیاز را به سادگی طراحی و پیاده سازی کرده و تغییرات دلخواه در عملکرد سامانه را اعمال کنند. رابط کاربری و مدیریتی این سامانه نیز به صورت تحت وب پیاده شده تا کاربران بتوانند در هر زمان و مکان از طریق اینترنت یا اینترانت، پس از احراز هویت و کنترل دسترسی‌های لازم، نقش خود را انجام دهند. .

مدیریت فرآیندهای کاری (BPM)

پیاده سازی سیستم مدیریت فرایند کاری

در راستای پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریت فرایند کاری در سازمان در ابتدا باید فرایندهای سازمان / شرکت شناسایی، مهندسی مجدد و مدل سازی شوند. در ادامه به ارائه توضیح مختصری از مفهوم فرایند و ابزار های پیاده سازی آن می پردازیم.

مدیریت فرآیندهای کاری (BPM)

فرایند

دنباله ای از فعالیت های از پیش تعریف شده اجرایی در راستای رسیدن به یک نوع از پیش تعیین شده و یا طیف وسیعی از نتایج می باشد. علاوه بر این می توان فرایند را شامل مجموعه ای از فعالیت ها دانست که سازمان را به نیاز های مشتریانش ارتباط می دهد. فرایندهای سازمان مجموعه ای از فعالیت های به هم مرتبط هستند که ارزشی را برای سازمان ایجاد می کنند. این ارزش می تواند موارد زیر باشد: افزایش کیفیت، سهولت در پاسخ دهی، کاهش هزینه،افزایش انعطاف پذیری، افزایش رضایتمندی، ارزش سهام و… . یک نمونه از فرایند سفارش توسط مشتری به شرح زیر است: دریافت سفارش، ورود اطلاعات، بررسی اعتبار مصرف کننده، چک لیست موجودی، بسته بندی و حمل محصول.

مدیریت فرآیندهای کاری (BPM)

جهت انجام درست فرایندهای سازمان، لازم است تا فرایندها طی یک برنامه مدون مورد تحلیل و پایش واقع گردند. پیش نیاز انجام بهبودهای مذکور، شناخت و مدلسازی فرایندهای وضعیت موجود در سازمان ها است. به عبارت دیگر جهت بهبود فرایندهای سازمان نیاز است تا وضعیت موجود آنها به درستی درک شده و سپس طی مراحلی نسبت به بهبود آن­ها اقدام نمود. زبان­ها و استانداردهای مختلفی جهت مدلسازی فرایندهای سازمانی وجود دارد لیکن BPMN به اجماع اکثر کارشناسان و مشاوران این حوزه، کامل ترین زبان مدل‌سازی فرایندهای سازمان محسوب می­شود. زبانی که حدود ۱۲۰ الگوی مختلف را شامل شده که در مدلسازی فرایندهای سازمانی می‌توان از این الگوها استفاده نمود. امکان مدلسازی فرایندهای سازمان که در محیط واقعی از پیچیدگی­های خاصی برخوردار هستند از طریق این استاندارد فراهم شده است. به عنوان نمونه در BPMN قادر خواهید بود تا رویدادهای پیچیده و نه چندان ساده فرایندی و سازمانی را که با زبان­ها و نمودارهای دیگر امکان مدل کردن آنها وجود ندارد، مدل کنید. در انتها به این نکته اشاره نماییم که یکی از مهم­ترین معیارهای یک BPMS مناسب زبانی است که از طریق آن بایستی فرایندهای سازمان را مدلسازی نمود.

 
Business Process Management Systems (BPMSs) are software platforms that support the definition, execution, and
tracking of business processes. BPMSs have the ability of logging information about the business processes they support.
Proper analysis of BPMS execution logs can yield important knowledge and help organizations improve the quality of their
business processes and services to their business partners. This paper presents a set of integrated tools that supports business
and IT users in managing process execution quality by providing several features, such as analysis, prediction, monitoring,
control, and optimization. We refer to this set of tools as the Business Process Intelligence (BPI) tool suite. Experimental
results presented in this paper are very encouraging. We plan to investigate further enhancements on the BPI tools suite,
including automated exception prevention, and refinement of process data preparation stage, as well as integrating other data

mining techniques

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها