از رگرسیون برای به دست آوردن رابطه میان یک یا چند متغیر مستقل و یک متغیر وابسته استفاده می کنیم. اگر

ضریب تعین چیست؟
  • از هیچ کدام از متغیر های مستقل (X ها) در به دست آوردن رابطه استفاده نکنیم بنابراین برازش ما یا خط پیشنهادی ما ضریب تعین چیست؟ می باشد و در نتیجه میزان انحرافات (خطاها) از رابطه ی ضریب تعین چیست؟ به دست می آید که آن را مجموع توان دوم کل ضریب تعین چیست؟ می نامیم.
  • اگر از آگاهیمان نسبت به متغیر های مستقل (X ها ) استفاده کنیم
    ضریب تعین چیست؟

    خطی که برازش می دهیم ضریب تعین چیست؟ می باشد و بنابراین انحرافات از رابطه ی ضریب تعین چیست؟ به دست می آید که آن را مجموع توان دوم خطا ضریب تعین چیست؟ می نامیم.
    اگر تمام شاهدات ( Y ها) بر روی خط رگرسیونی برازش شده (ضریب تعین چیست؟) باشد در نتیجه ضریب تعین چیست؟ و مجموع توان دوم آن ها نیز برابر صفر می شود.

با توجه به اینکه
SST: مجموع توان دوم خطاها زمانی است که از متغیر های مستقل (X ها ) استفاده نمی کنیم.
SSE: مجموع توان دوم خطاها زمانی است که از متغیر های مستقل (X ها ) استفاده می کنیم.

SSR = SST – SSE

کاهش در مجموع توان دوم خطا ها به خاطر استفاده از متغیر های مستقل (x ها) می باشد (هر چه بزرگتر باشد بهتر است) بنابراین SSR را مجموع توان دوم رگرسیون ضریب تعین چیست؟ می نامیم.
اگر SSR = 0 باشد رابطه ی رگرسیونی اصلا کاربرد نداشته است.

ضریب تعین چیست؟

ضریب تعین چیست؟

می دانیم SSR کاهش تغیر پذیری (خطا) به خاطر استفاده از متغیرهای مستقل است نسبت این کاهش را با R2 نشان داده و ضریب تعیین می نامیم.
ضریب تعین چیست؟
بنابراین مقادیری که R2 می تواند اختیار کند بین صفر و یک می باشد اگر

  • R2 = 1 باشد آن گاه SSR=SST یا به عبارتی SSE = 0 یعنی زمانی که از متغیرهای مستقل استفاده می کنیم هیچ خطای وجود ندارد که این بهترین حالت ممکن است.
  • R2 = 0 باشد آن گاه SSR=0 یا به عبارتی SSE = SSR یعنی استفاده از متغیر های مستقل هیچ تاثیری بر برآورد خط رگرسیونی ندارد و ضریب تعین چیست؟.
  • ضریب تشخیص (به انگلیسی: Coefficient of Determination) که با علامت R2 نشان داده می‌شود، بیانگر میزان احتمال هم‌بستگی میان دو دسته داده در آینده می‌باشد.این ضریب درواقع نتایج تقریبی پارامتر موردنظر در آینده را براساس مدل ریاضی تعریف شده که منطبق بر داده‌های موجود است، بیان می‌دارد.
[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها