خوشه‌بندی انحصاری1 و خوشه‌بندی با هم‌پوشی2

در روش خوشه‌بندی انحصاری پس از خوشه‌بندی هر داده دقیقا به یک خوشه تعلق می‌گیرد مانند روش خوشه‌بندی K-Means. ولی در خوشه‌بندی با همپوشی پس از خوشه‌بندی به هر داده یک درجه تعلق بازاء هر خوشه نسبت داده می‌شود. به عبارتی یک داده می‌تواند به مقادیر متفاوتی به چندین خوشه تعلق داشته باشد. نمونه‌ای از ان خوشه‌بندی فازی است

خوشه بندی فازی

در خوشه بندی کلاسیک، هر نمونه ورودی متعلق به یک و فقط یک خوشه است و نمی تواند عضو دو خوشه و یا بیشتر باشد. به عبارتی خوشه ها همپوشانی ندارند، در حالی که در خوشه بندی فازی یک نمونه می تواند متعلق به بیش از یک خوشه باشد. خوشه بندی فازی به کشف


1 Exclusive or Hard Clustering

2Overlapping or Soft Clustering

 مدل های فازی از داده ها می پردازد.

خوشه بندی فازی را می توان بخشی از تحلیل داده فازی دانست که دارای دو بخش است:

یکی تحلیل داده های فازی و دیگری تحلیل داده های قطعی با استفاده از تکنیک های فازی.

ایده بنیادین در خوشه بندی فازی به این ترتیب است که فرض کنیم هر خوشه مجموعه ای از عناصر است ,سپس با تغییر در تعریف عضویت عناصر در این مجموعه از حالتی که یک عنصر فقط بتواند عضو یک خوشه باشد( حالت افرازی) ، به حالتی که هر عنصر می تواند با درجه عضویت های مختلف داخل چندین خوشه قرار بگیرد، دسته بندی هایی که انطباق بیشتری با واقعیت دارند ارائه کنیم]28[.

برای روشن شدن مطلب شکل زیر را در نظر بگیرید:

روش‌های خوشه‌بندی

شکل 1-3  مجموعه داده پروانه ای

اگر نمونه های ورودی مطابق شکل فوق باشند مشخص است که می توان داده ها را به دو خوشه تقسیم کرد اما مشکلی که پیش می اید این است که داده مشخص شده در وسط می تواند عضو هر دو خوشه باشد بنابراین باید تصمیم گرفت که داده مورد نظر متعلق به کدام خوشه است، خوشه سمت راست یا خوشه سمت چپ. اما اگر از خوشه بندی فازی استفاده کنیم داده مورد نظر با تعلق 0.5 عضو خوشه سمت راست و با تعلق مشابه عضو خوشه سمت چپ است.

از الگوریتم های پایه ای خوشه بندی فازی می توان الگوریتم های Fuzzy C-MeansوPossibilistic C-Means  را نام برد.

خوشه‌بندی سلسله مراتبی1 و خوشه‌بندی مسطح2

در روش خوشه بندی سلسله مراتبی، به خوشه‌های نهایی بر اساس میزان عمومیت انها  ساختاری سلسله‌ مراتبی نسبت داده می‌شود. مانند روش Single Link. ولی در خوشه‌بندی مسطح تمامی خوشه‌های نهایی دارای یک میزان عمومیت هستند مانند K-Means. به ساختار سلسله مراتبی حاصل از روشهای خوشه‌بندی سلسله مراتبی دندوگرام3  گفته می‌شود.

با توجه با اینکه روش‌های خوشه‌بندی سلسله مراتبی اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری تولید می‌کنند، برای تحلیل داده‌های با جزئیات پیشنهاد می‌شوند، ولی از طرفی چون پیچیدگی محاسباتی بالایی دارند برای مجموعه داده‌های بزرگ روش‌های خوشه‌بندی مسطح پیشنهاد می‌شوند.

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها