خوشه بندی به عمل تقسیم جمعیت ناهمگن به تعدادی از زیر مجموعه ها یا خوشه های همگن گفته میشود. وجه تمایز خوشه بندی از دسته بندی این است که خوشه بندی به دسته های از پیش تعیین شده تکیه ندارد. در دسته بندی بر اساس یک مدل هر کدام از داده ها به دسته ای از پیش تعیین شده اختصاص می یابد؛ این دسته ها یا از ابتدا در طبیعت وجود داشته اند (مثل جنسیت، رنگ پوست و مثال هایی از این قبیل) یا از طریق یافته های پژوهش های پیشین تعیین گردیده اند.
در خوشه بندی هیچ دسته از پیش تعیین شده ای وجود ندارد و داده ها صرفاً براساس تشابه گروه بندی میشوند و عناوین هر گروه نیز توسط کاربر تعیین میگردد. به طور مثال خوشه های علائم بیماری ها ممکن است بیماری های مختلفی را نشان دهند و خوشه های ویژگی های مشتریان ممکن است حاکی از بخش های مختلف بازار باشد.
خوشه بندی معمولاً به عنوان پیش درآمدی برای بکارگیری سایر تحلیل های داده کاوی یا مدلسازی به کار می رود. به عنوان مثال، خوشه بندی ممکن است اولین گام در تلاش برای تقسیم بندی بازار باشد؛ برای ایجاد یک قانون که در همۀ موارد کاربرد داشته باشد و به این سؤال پاسخ دهد که مشتریان به چه نوع تبلیغاتی به بهترین نحو پاسخ می دهند اول باید مشتریان را به خوشه های متشکل از افرادی با عادات مشابه خرید تقسیم نمود و سپس پرسید که چه نوع تبلیغاتی برای هر خوشه به بهترین نحو عمل می کند.
خوشه بندی
اشتراک در
وارد شدن
0 نظرات