بیشتر تکنیکهای داده کاوی ، حداقل به عنوان الگ وریتمهای آکادمیک ازسالهایا دهه های قبل وجـود داشتهاند. با این وجود ، تنها در دهه اخیر است که داده کاوی به ویـژه داده کـاوی تجـاری نقـش عمدهای را بازی کرده است.این مساله به دلیل رخداد همزمان عوامل زیر است

-1 حجم بالای داده ها . اغلب الگوریتمهای داده کاوی نیازمند حجم زیادی از داده هاست و جـایی که دادهها کم باشد الزامی به استفاده از داده کاوی با روشهای پیچیده نیست .

-2 توان محاسباتی بالا که قابل دسترسی است .به عبارت دیگر امـروزه امکـان دسترسـی عمـوم بـه کامپیوتر با قیمت های نازل فراهم شده است.

 

-3 علاقه به مدیریت روابط با مشتریان فراوان .

-4 محصولات نرم افزاری داده کاوی وجود دارد . همیشه فاصله ای بـین زمـانی کـه الگـوریتم هـای جدید برای اولین بار در مجـلات دانـشگاهی و مقـالات کنفرانـسها ظـاهر مـی شـوند وزمـانی کـه نرمافزارهای تجاری آن الگوریتم ها به بازار ارائه می شود، وجود دارد ه. مچنین فاصله ای زمانی بـین عرضه اولیه اولین محصولات و زمان کسب مقبولیت عمومی آنها وجود دارد . درمـورد داده کـاوی ، دوره عرضه گسترده و مقبولیت آن فرا رسیده است

 

داده کاوی نیز نظیر بسیاری از سیستم ها دارای مشکلاتی است که مهمترین آنها عبارتند از :

-1 حجم بالای داده ها : که اغلب منجر به استفاده از جامعه نمونه می شود . در ایـن حالـت ممکـن است جامعه نمونه (مجموعه انتخاب شده) ویژگیهای کامل مجموعه اصلی را نداشته باشد.

-2 وجود عدم قطعیت در اطلاعات که به دو دسته قابل تقسیم است :  اطلاعات ن اکامل – مقادیر نامشخص (ثبت نشده )، در این حالت داده های اولیه بـه صورت ناقص در انبارداده ها ذخیره شـده بنـابراین در سیـستم نیـز نـاقص ثبـت میشود .  اطلاعات ناسازگار : (مقادیر ثبتی واقعی نیست )، بـه دلیـل اشـتباه در ثبـت برخـی دادهها، بین اطلاعات حاصل ازآنها هماهنگی و ارتباط لازم بوجود نمیآید .

-3 محدودیت قدرت ادراك انسان دراستدلال جامع و عمیق

 

امروزه سازمان های بسیاری در حال استفاده از داده کاوی برای کمـک بـه مـدیریت تمـام فازهـای ارتباط با مشتری که شامل: به دست آوردن مشتریان جدید، افزایش سود از طریق مش تریان موجـود و حفظ مشتریان خوب هستند . این سازمان ها می توانند با بررسی ویژگی ها و علت اسـتفاده برخـی مشتریان از کالاها و یا خ دمات خود و یا بررسی علل عدم استقبال برخی مشتریان از برخی کالاهـا یا خدمات، نقاط قوت و ضعف محصولات خود را شناسـایی نمـوده و در راسـتای بهبـو د کیفیـت محصولات خود گام بردار . دن در این راستا بانک ها نیز نظیر هر موسسهای از این قانون مستثنی نبوده و نیازمند بررسی و کشف اطلاعات گوناگونی از میان انبوه اطلاعات انباشته خود می باشند. بعـضی از کاربردهای اصلی دادهکاوی در بانکداری عبارتند از:

 تحلیل رفتار مشتریان و بازاریابی

 اعتبارسنجی مشتریان اعتباری

 مدیریت انواع ریسکهای بانکی

 کاهش هزینههای انتقال، تسهیل در بودجه بندی، برنامهریزی و تحلیل سوددهی

 و جالب توجه ترین کاربرد داده کاوی در کشف پول شویی است.

 

لذا بانک می تواند از طریق تقویت پایگاه داده ها، لینک های ارتباطی بانک های اطلاعـاتی و افـزایش دقت در ورود و ثبت اطلاعات اولیه و … و با اتکا به روش های داده کاوی، در هریک از زمینـه هـای فوقالذکر به نتایج قابل چشمگیری دست یابد

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها