انواع روش های یادگیری ماشینی

رویکردهای مهم یادگیری ماشین، در چند دسته عمده قابل تقسیم بندی هستند، که فهرست آن ها در ادامه آمده است:

  • یادگیری نظارت شده (با ناظر): این نوع یادگیری، مرسوم ترین نوع یادگیری در سیستم آموزشی انسان هاست. اما با این حال، چیزی نیست که در طبیعت رایج باشد. در این نوع یادگیری، حضور یک خبره، معلم، ناظر و یا داده هایی حاوی دانش وی، ضروری است.
  • یادگیری غیر نظارت شده (بدون ناظر): این شیوه یادگیری، در بسیاری از موجودات و در برهه های مختلف زندگی انسان ها دیده می شود و یکی از سخت ترین نوع مسائل یادگیری است. در این نوع از یادگیری، نیازی به حضور ناظر، معلم یا خبره نیست.
  • یادگیری نیمه نظارت شده: ترکیبی از دو ایده نظارت شده و غیر نظارت شده است، که در کنار استفاده از تجارب ارائه شده توسط ناظر، توانایی استفاده از رویکردهای غیر نظارت شده نیز مد نظر قرار گرفته است.
  • یادگیری تقویتی: در این نوع از یادگیری، برای تشخیص درستی یا نادرستی روند یادگیری، از سیگنال ها و اندازه گیری های ضمنی برای یادگیری غیر مستقیم استفاده می کنند. به عبارتی، دانش فعلی ذخیره شده، توسط سیگنال های پاداش یا جریمه، تقویت (تضعیف) می شود.
یادگیری تقویتی

تفاوت اصلی میان یادگیری نظارت شده و یادگیری تقویتی این است که در یادگیری تقویتی، هیچ گاه به عامل گفته نمی‌شود که عمل صحیح در هر وضعیت چیست، و فقط به وسیله‌ی معیاری، به عامل گفته می‌شود که یک عمل چقدر خوب و چقدر بد است. این وظیفه‌ی عامل یادگیرنده است که با در دست داشتن این اطلاعات، یاد بگیرد که بهترین عمل در هر وضعیت کدام است. این موضوع، بخشی از نقاط قوت خاص یادگیری تقویتی است. از این طریق، مسائل پیچیده‌ی تصمیم‌گیری در اغلب اوقات می‌توانند با فراهم کردن کمترین میزان اطلاعات مورد نیاز برای حل مسأله، حل شوند. در بسیاری از حیوانات، یادگیری تقویتی، تنها شیوه‌ی یادگیری مورد استفاده است. همچنین یادگیری تقویتی، بخشی اساسی از رفتار انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. هنگامی که دست ما در مواجهه با حرارت می‌سوزد، ما به سرعت یاد می‌گیریم که این کار را بار دیگر تکرار نکنیم. لذت و درد مثالهای خوبی از پاداش‌ها هستند که الگوهای رفتاری ما و بسیاری از حیوانات را تشکیل می‌دهند. در یادگیری تقویتی، هدف اصلی از یادگیری، انجام دادن کاری و یا رسیدن به هدفی است، بدون آنکه عامل یادگیرنده، با اطلاعات مستقیم بیرونی تغذیه شود.

[thrive_leads id='1265']
author-avatar

حدود علی ایوبی

من علی ایوبی هستم متخصص و مدرس بازاریابی اینترنتی، به کسانی که نیاز به دیجیتال مارکتینگ خود را دارند کمک می کنم که بتوانید سیستم بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کنند به نظرم من دلیل شکست شکست کسب و کارها نداشتن سیستمی برای جذب مخاطب(ترافیک) و تبدیل آن به مشتری(تبدیل) است روش کار من استفاده از سیستم قیف های فروش(Funnel) است.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها